Saturday, July 9, 2016

Adakah Ini Ramadhan Terakhir Ku?

Adakah ini Ramadhan terakhir ku??

BismillahirRahmanirrahim (dengan nama Allah yg maha pemurah lagi maha mngasihani).

Selawat dan salam untuk baginda Rasulullah s.a.w srta kluarga dan sahabt baginda.

Segala pujian hanya untukmu Ya Rabb.

Alhmdulillah, masih diberi kesempatan untuk sama2 berada dalam bulan yg pnuh kberktan yakni bulan ramadhan. Di awalnya rahmah, di tegah-tengahnya maghfirah dan di hujungnya kebebasan dari api neraka. Hari ni merupakn hari terakhir untuk mlgkapkan 30 hari brpuasa pd tahun 2016. Berat rasa hatiku untuk ditggalkan dgan bulan yg yg pnuh dgan hikmah ini. Moga2 Allah terima sgala amalan ku srta org berada disekeliling ku. Takut2 puasa ku hnya skdar mnahan lapar dan dahaga, seperti sabda nabi;

“ Berapa bnayak orang berpuasa yang tidak mndapatkan apa2 kcuali lapar dan dahaga sahaja.” (Hadis Riwayat Ibnu Majah)

Naudzubillahi min dzalik. (Kami berlindung dengan Allah daripada perkara buruk tersebut daripada menimpa kami). Moga2 dgan puasa kita slama sebulan ni dpat melonjakkan kita ke darjat taqwa seperti firman Allah

 “ Wahai org-org yg beriman, di wajibkan ke atas kamu brpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas org-org sebelum kamu agar kamu bertaqwa “ [2:183].

Sebab ape ptignya jd org yg bertaqwa?? [65:2-3] & [49:13] Bole cek sndri dalam quran, be proactive ye, jngan nk disuap je (ouch, sentap diri sendiri).

Jom teruskan amal soleh dan gandakan ibadah serta perkara2 baik even dh hbis ramadhan sebab KITA HAMBA ALLAH DAN BUKAN HAMBA RAMADHAN!!! Antara perkara yg kita bole after ramahan adalah dgan mneruskan puasa sunat, bgun qiamullail, bersedekah, da mnghidupkan rumah2 Allah.

Bertambah syukur ku pd yg maha Esa sbb kasi nkmat yg trbesar spanjang aku hidup yakni nikmat tarbiyah. Apa itu tarbiyah?? Tarbiyah adalah satu proses pgmbangan dan bimbingan, meliputi jasad, akal, dan jiwa yg dilakukan secara berterusan dan istiqamah dgan outcome nya dpat berada di tgah2 msyarakat (haha ayat skema). Untuk pe berda di tgah2 msyarkat ni? Mstila nk ajak mereka sama2 mnuju siratul mustaqim, lagi2 klau kita tgok skrg umat tgah tenat sngat shinggakan perkara mngkar like zina, buang bayi jadi kbiasaan Astaghfirullah. Knp nk concern sngat maslah umat, bukan keluarga kita pun?? AWAS, probability untuk fmily kita or future gneration kita tnggi sbb vrus ni akan merebak klau2 kita xnak cegah dari skrng. Amar makruf nahi mgkar kn tggungjwab kita sume. Bnyak kali Allah mention psal ni dlam quran, bole cek [3:110] [3:104] [3:114], xsedar2 lagi? Ayuh bgkit kawan, dunia bukan tmpat untuk kita bersernok all the time. Kita ade fnction knp Allah hadirkan kita di muka bumi ni. Janganlah kita sekadar jadi soleh sahaja tapi musleh juga. “ Baiki diri kamu dan ajaklah orang lain,” Pesanan Mustafa Masyhur. Sungguh, jalan dakwah adalah jalan yang mulia dan mahal. Sesungguhnya itulah jalan syurga dan diredhai Allah, Jalan ni juga dipenuhi dengan segala perkara yang dibenci oleh hawa nafsu dan bukanlah merupakan jalan yang ditaburi bunga-bunga yang mewangi. Beberapa banyak rintangan yang menghalang dan beberapa banyak penyelewengan yang mungkin terjadi dalam beberapa aspek yang   menjauhkan orang yang berjalan di atasnya dari jalannya.

NAMUN KU HARUS KUATKAN SEMAGAT DAN TEKAD


“ Aku x bole brhnti di sini, Mgkin saja Syahid yag ditunngu-tunggu itu hnya sjngkal dari skrg, bertahnlah wahai diri. “


---
FNRG

No comments:

Post a Comment

AIM TOWARDS THE END..

AIM TOWARDS THE END..