Sunday, February 28, 2010

Align Left

Dan apa saja yang diberikan kepadamu(kekayaan.jabatan,perhiasan)
maka itulah kesenangan hidup duniawi dan perhiasannya.
sedang apa yang ada di sisi Allah adalah lebih baik dan lebih kekal.
Tidakkah kamu mengerti?
(28:60

berdasarkan firman Allah yang ana petik dari novel cinta ini..
jelas terang dan nyata..
bahawa ayat ini merupakan peringatan dari Allah
kepada hamba-hambaNYA.
tentang dunia ini hanyalah tempat untuk kita
menuai sahaja..
tempat persinggahan sementara...
tapi ramai dan telah terlalu ramai diantara kita
menganggap hidup hanya didunia semata-mata..
jika mati seseorang tersebut matilah ia...

tapi ingatlah wahai orang yang berakal dan berfikir..
mati selepas hidup didunia hanya sementara..
kita akan dibangkitkan semula dipadang mahsyar nanti..
untuk mengemukakan amalan-amalan kita di dunia ini..
dan ingatlah juga bahawa...
kehidupan abadi ialah akhirat sana..

menurut OMAR AL-KHATAB
manusia tidak pernah mati..
cuma beralih alam...
dari perut ibu kedunia..
dari dunia ke dalam tanah..
dari dalam tanah ke padang mahsyar..
dari padang mahsyar ke..___________________
di sinilah tempat kita berbeza mengikut amalan2 kita..

ana tak nak cakap banyak
tapi tujuan ana cuma nak mengutarakan pendapat
tentang festival satu malaysia yang telah berlangsung..

tempat untuk kami derma darah...tapi malangnya ana tak layak..sob3
sebab ada masalah kesihatan pula..tak pa..ana derma benda lain la ..

fund walk yang tak mendapat sambutan...tapi ana join juga dari bosan menjaga pameran..
Alhamdulillah..selamat sampai



disini lah duty ana ketka festival berlangsung ..menjaga pameran kebudayaan
seorang kanak2 berminat temtang permainan tradisional..
satu-satunya..semoga dialah pewaris kaum melayu..ameeen

disini lah yang ana tak puas hati..dari segi persembahan
-tarian
-fesyen show
-boria
-pertandingan karaoke

semua nie bagi ana terlalu berlebihan...fikirkanlah!
_________________________________________________________________
fikir..fikir..fikir..
dunia ini hanya pinjaman...oleh itu pinjamlah sebaik-baiknya

Friday, February 26, 2010

hijrahkan diri

selepas pergi ke program di uia..
ana terfikir untuk lahir semula..
maksud ana disini..hati ana ..
hati ana ..ana nak lahirkan hati yang baru..
dari hati..ana nak melahirkan
zuraidah yang baru juga..

saban waktu kuminta dilahirkan semula..
dan sekarang ana rasa diri ini memang ingin berubah
ingin berubah kearah yang lebih baik

1-ana tak mahu bercakap banyak lagi
menyakat dan buat lawak bodoh
yang hanya melembapkan otak di kepala
sebab kadang2 ana terlanjur sehingga ada yang terasa..
minta maaf...
-jadi ana berazam bercakap benda yang baik atau diam
(seperti saranan Rasullulah)
"berkatalah sesuatu yang baik atau berdiam "

2-ana tak nak ikut hati ana yang sensitif nie lagi
ana nak fikirkan orang lain jugak..fikirkan hati mereka juga

-jadi ana nak banyak berazam banyak bersabar
x mao ikut perasaan dan nafsu semata-mata
"jika ada dua puluh orang yang bersabar di antara kamu
nescaya dapat mengalahkan 200orang musuh"(8:65)
*musuh disini ana anggap syaitan

3-ana tak nak berfikiran seperti budak2..
berfikiran begitu membuatkan ana lemah..
dan tidak serius..ana tak berfikir panjang

-jadi ana akan menjadi serius betul2 dalam melaksanakan tugas
tugas duniawi ataupun dakwah
ana akan serius dan betul2 serius

4-ana akan hapuskan sifat malas dan aktiviti lagha ana
ana tak nak bebanyak alasan..

-jadi ana tak nak tidur kalo ana tak mengantuk
ana tak nak manjakan diri..
seperti murabiah ana berpesan
"dakwah tak perlu org yang
-manja
-beralasan
-terpaksa
-bila dunia dulu
-down"
so ana akan force diri ana,usaha3!!
jangan bazirkan masa yang ada..

5-ana juga tak mahu bersifat riak,takbur dan ujub yang
kadang2 lahir tanpa ana sedar..yang juga kadang2 membuatkan
ana lalai dan jauh dari cinta Alllah

-jadi ana akan sentiasa mengahrapkan perhatian dari Allah
anugerah dari Allah,
pengiktirafan dari Allah

dengan ini dan selepas ini dalam usaha ana
ana sangat-sangat berharap
-abah ana tak terasa hati dengan ana
-abang ana tak marah ana lagi
-kawan2 ana tak meluat dengan ana
-ana kan sibukkan diri dengan perkara bermanfaat.
-ana ikhlas dan khusyuk dalam ibadah ana

dalam kesempatan ini ana nak minta maaf banyak2 kepada kawan2 yang terasa hati dengan ana
ana khilaf dan ana akan usaha memperbaiki diri ana..

dan terakhir,sesiapa yang membaca artikel ini,dapat menegur ana kalo ana terjauh dari apa yang ana sedang usahakan..bantulah ana;ana lemah berseorangan...

Thursday, February 25, 2010

sahabat..

salam 9 rabiulawal...
teringat dulu masa orientasi ukm..
i'm lonely i have no any geng..
usually i eat lonely..
wif no fren..although my roomate on that time..
was fren wif many people..
i don know but i can't get along wif them..
so it's better i'm lonely...than forcing myself
huhu...
"lonely..i'm miss lonely i hav nobody..i'm on my own.."
agak sedih..

so bile da sampai kat ukmkl..
i try to find someone that i can close tooo..
then i met miesa..
thank you miesa for accept me...
then i realize..when i wif her..
myself esteem go down..
i know i should not blame her for that..
then i try to find smtg n someone..
on that time i also pray to Allah..
to bestow me fren to help me now until hereafter..

i n miesa do not split but
we dont spent our time much together like before
but unfortunately..i met asma..
i become close wif her until now...
before that i also tink that
Allah already make my wish become true..
wif her i could find myself....
i be myself ..insyaAllah..

and automatically
i,asma and dayah become close together
although there is somtg secret between us
i hope the secret won't pull us apart
because our value of frenship
doesn't refer on that but..
our frenship is because of Allah..
Allahuakbar!!!



Tuesday, February 23, 2010

seronok..

salam...8 rabiulawal

hari ini aku seronok...

wat experiment that myself

still blurr..

paste..formulation?

density of glycerol?
(1.255)
white paraffin or yellow paraffin?

function of gelatin?

gelatin soluble in water?

paste should be excess 30%?

red line on label?

life of pharmacist to be like a chef in kitchen...

a dirt lab coat..

good luck 4 ur final..
make sure not repeat....

Saturday, February 20, 2010

tersedar..


salam..

aku baru sahaja tersedarkah dari dunia nyata...

terlalu lena di dunia sendiri....

abangku=bangcik bertunang pada 16 februari yang lepas...

tapi kenapa aku x suka ya kepada akak 2..

kenapa perasaaan itu hadir?

kenapa aku nie bersikap teburu-buru

hatiku dah dikuasai syaitan agaknya..

aku kutuk2 dia...

kesian pulak kat die..

tapi perangai die tue yang aku tak suka!

dah lama aku x nampak org yang bersikap begitu...

hiish! geram..

aku sampai comment kat fb

dengan kata2 yang x patut..

sampai aku ditegur dalam fb gak

"mulut tue jg2 sket,kalo kne kat batang hidung sendiri camna?"

aku p lagi terasa n terus delete semua comment..

baru aku tersedar aku nie.....


teruk..
ikut rasa sendiri j..

mna taw akak tue sebenarnye...

sket j cm 2..

tp sebenarnye baiknye banyak..

cuma kau x mengenalinya betoi2 ag..

just one day wasnt enough to judge.....

hopefully....


Thursday, February 4, 2010

keikhlasan...
senang kan kata..
"x p aku ikhlas"
ana mula menyebut perkataan tersebut
sejak dari sekolah rendah
tapi apabila ditarbiyah
baru ana tahu apa itu sebenarnya IKHLAS

ia x semudah apabila menyebut
keihlasan memerlukan pengorbanan
dan kita hanya berharap dan bergantung
kepada ALLAH untuk membalas segalanya
senang kata x mengharap balasan dari manusia

IKHLAS juga bermaksud
kita willing to lose everything
walaubagaimanapun
kita x merasa pun kehilangan tersebut
rumitkan???
tapi kita akan dapat rasa kalo kita melakukannnya
percayalah dan yakinlah

dan apabila makin tinggi kedudukan kita
makin susah kita nak ikhlas
kita akan lebih cenderung untuk
mengharapkan balasan

"APABILA SESEORANG ITU FAHAM ISLAM SANGGUP TINGGALKAN APA SAHAJA DEMI ISLAM"

sementara jika kita tinggalkan sesuatu sedangkan kita tak faham ianya hanya sementara sahaja....

jika kita berubah kerana kita faham kenapa..insyaAllah kesannya atau perubahanya selamanya..

ikhlaslah bekerja bukan kerana merit..hanya selingan~

Monday, February 1, 2010

TADABUR ALAM


TANGGAL 31 JANUARI 2010

satu pengalam baru yang ana lalui dan takkan ana lupakan.
bagi ana aktiviti tadabur alam adalah satu cara bagi kita
untuk lebih menghargai setiap penciptaan ALLAH..
tanpa kita sedar kadang-kadang kita lupa akan nikmat yang
telah DIA kurniakan...
semoga dengan penjelajahan ini mengingatkan kami agar sentiasa bersyukur
dan setiap hembuhan nafas kami hanyalah untuk beribadah kepadaNYA..


SEDIKIT CORETAN UNTUK DIKONGSIKAN BERSAMA SAMA





makan..makan..makan..berkelah di tasik ats tikar,..makan atas talam..bersama2 agar ukhuwah yang terbina antara kami makin kukuh keranaNYA

Align Center
penat berjalan..ketika matahari terbit..bakal doktor dan farmasi yang ditarbiyah..insyaAllah akan menjadi duta-duta Islam dalm profession masing-masing..

berjalan..bermusafirlah..melihat kebesaran tuhan..yang diciptakan untuk mereka yang berfikir dan bersyukur atas segala kurniaanNYA...
semoga..langkah-langkah kami ini menjadi bukti pengembaraan kami menelajah ciptaan Allah di padang mahsyar nanti....

akhwat-akhwat yang comel berehat sebentar bersama kit -kat....
tengok tue..main jongkang jongkit sambil pegang tafsir...
tak pernah dilakukan...
tapi disinilah kami bermula....amin!

cantikkan ciptaan Allah...yang maha Mencipatakan atas segala sesuatu,,tiada apa yang sia2 dalam penciptaaNya..

sahabat ana yang berkesempatan dengan izin ALLAH...ukhti hidayah...

inilah bentu aktiviti yang kami lakukan...membawa tafsir sepanjang pejalanan..
setiap ciptaanNya diberikan penerangan dan penjelasn berdasarkan ayat-ayat Al-Quran....
menjadikan kami bertambah yakin dan tawaduk terhadap penciptanya...
insyaALLAH..

ukhti fina..
Alhamdulillah..dialah yang memberi perkongsian ilmu bersama kami..
dengan idea dan ilham dari Allah kepadanya memberi kesempatan
kepada kami untu merasai pengalaman yang bagi ana susah untuk didapati...


cantik ciptaanNya..
cuba antunna bayangkan yang ini pertama kali antunna memandngnya..
mesti antunna kagumkan..
kebanyakkan kita kurang menghargai kerana sudah biasa melihatnya..cuba kalo penglihatan kita ditarik waktu itulah baru kita tersedar akan nikmat kurniaanNYA

inilah kami yang berkesempatan melibatkan diri dalam aktiviti yang berfaedah dan interkatif ini..
ukht fatin,ukht zura,ukht syahid,ukht dayah,ukht zu,ukht alun,ukht ila

semoga perjuagan kami tidak terhenti disini...tapi akan terus berjuang dalam apa jua keadaan pun..

VIDEO AKTIVITI KAMI...


video

AIM TOWARDS THE END..

AIM TOWARDS THE END..