Monday, December 28, 2009

sayangi diri anda




Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh......

Inilah ana yang semakin tembam dan sihat ketika rehlah tasik titiwangsa bersama sahabat2 lain... Inilah antara aktiviti yang menyehatkan badan paling mudah untuk kami lakukan bersama;iaitu berjalan dan ambil gambar.. Ana paling suka mabil gambar...alhamdulillah! Sahabat ana syakirah yang terpaksa melayan sebab ana posing awal2..untuk menjaga hati ana...

25 -27 DISEMBER 2009

Detik bersejarah ana menjadi ular sawa dalam bilik.. bak kata arwah mak ana...berlingkaq atas katil.. Sejujurnya ana frust x dapat nak balik umah..i miss my home.. I already ask my bro to help me to find da tickets..and the answer is tickets sold out.. Its a bit sad. I have no plan for my three days holiday at hostel...sob3

roomate busy with 'carrier day' at pwtc
syakirah and amira go home
syakinah attends program
asma and hidayah also attend program
hamiesah; bro enggagement at kelantan

what a lonely week i had.... they are friends that i can get along... I still have others but,i'm not really close too. So, i just spend my three days downloading videos,watching movie and study although just a little bit..

lessons for these three days... if u are not devotes urself toward the beneficial things or activities,u will just waste ur time with unbeneficial activities...

SO MANAGE UR TIME WISELY WHILE U STILL HAVE IT..

wasalam...

Tuesday, December 15, 2009

AKU YAKIN DENGAN ISLAM AGAMAKU

secara jujurnya ana pernah meragui tentang agama ISLAM.. ana mula berfikir bila ana form 1 sebab sekolah yang ana masuk tu agak 'islamic'. ana terdedah dengan banyak nilai islami. sejak itu ana terfikir "betul k agama ISLAM nie agama yang benar? macam mana kita taw yang ISLAM nie agama yang lurus padahal agama yang lain tu sesat?" persoalan ini ana pendamkan aje,ana tak tanya pun orang lain;kawan mahupun ustaz sebab ana tak nak fikir lagi. tapi pergolakan hati ana bermula kembali bila waktu form 2 sahabat ana mengutarakan soalan yang sama..ana makin ragu-ragu..benarkah ISLAM??. soalan yang sahabat ana tanya tu ana hanya mampu menjawab dengan senyuman..kerana ana pun keliru..tak ada hujah dan bukti untuk ana utarakan...ana makin keliru. tapi ana tetap dengan mendiamakan diri tanpa mencari persoalan..ana pun sedar semua agama menyuruh kearah kebaikan dan melarang segala kemungkaran. bagi ana semua agama baik, yang membezakan hanya amalan-amalan dalam agama tersebut..itulah fikiran pelajar form 2..
sekarang tiba persoalannya...mengapa ana boleh berfikir macam tu atau dengan jelas ana sangsi tentang ISLAM padahal seluruh keluarga ana ISLAM? dan tak mustahil perkara dan persoalan ini boleh berlaku kpd adik2 kita kan?? kalo antunna sumua di tanya apa yang antunna nak jawab? tak kan jawapan yang sama macam ana yang masih form 2 tue...
apa yang jelas dalam pandangan ana hal ini terjadi kerana kita hanya mewarisi ISLAM dari keluarga yang muslim,jadi kebanyakkan dari kita kurang menghargai nilai ISLAM dan IMAN yang diperoleh secara automatik.mereka hanya follow the flow..mereka tak tahu pun malah tak mengenali ISLAM tersebut. ISLAM bukan hanya agama dan pengangan tapi ialah panduan hidup muslim.. maklumat dalam AL-QURAN tak pernah manyalahi penemuan2 saintis,panduan di dalam nya relevan sepanjang zaman..ana yakin
  1. ISLAM mengajar kita tentang kpntingan masa. apa bila melaksanakan solat 5 waktu seorang muslim akan sentiasa alert dengan masa. kalo ana ma'zurah ana banyak lalai dan management masa ana berterabur..
  2. ISLAM gaya hidup sihat. ISLAM satu2nya gama yang melarang umatnya minum arak dan makan babi sejak awal2 lagi. sebab arak memabukkan dan manusia akan hilang kawalan akal dan melakukan prkara yang tidak sepatutnya. babi merupakan binatang yang kotor.
  3. ISLAM menggalakkan umatnya menjalinkan silaturrahim dengan berjemaah di surau atau masjid dan mengimarahkan rumahNYA. dengan itu ukuwah yang terjalin keranaNYA insyaAllah diberkati berbanding berjumpa dikedai kopi.
  4. ISLAM tidak tengok darjat. setiap manusia telah ditentukan jodoh,rezeki,dan ajal. setiap rezeki yang diberi sebenarnya ada hak orang lain bukan hak mutlak hamba tersebut.
  5. ISLAM tak pernah berlaku keraguan dalam urusan akidah,tetapi agama lain banyak sebenarnya kesangsian tentang kebenaran tentang JESUS dan asal usul BUDDHA serta banyak lagi.
oleh itu marilah kita mendalami ISLAM secara lebih mendalam jangan biarkan pertanyaan tanpa jawapan. banyak perkara yang kita tak tahu menjadi isu yang tak sepatutnya sedangkan kita tak sedar banyak yang kita tidak tahu.....
AKU YAKIN ISLAM AGAMAKU

Saturday, November 28, 2009


Alhamdulillah Nur Kasih da abes..huhu
layan gak a cite walaupun x follow every episode..hmm.but i'm wondered bout smtg..
kalo kte tgk watak2 dalam cite tuh memang baek2,tenang n memang syok j la..tapi kalo tgk cite slpas cite tuh,taubat nasuha..mak nur tuh da jadi penggoda pakaian pun x thn.....x mcm dalam nurkasih,berbaju kurung n tutp gak la rambut.. Aidil pun best wataknye,leh jadi suami yang soleh n pilihan muslimah..tapi kalo kte tgk kat luar lain..lain..lain..
knape x tersntuh hati mereka untuk berubah..berapa lame deorang jalani pengembaraan? x kan x terpalit sedikit rasa keinsafan?
mesti jawapan dikalangan kite x dapt hidayah Allah n hidayah tue milik Allah y mutlak.....
ble blakon tntg cerita yang agak islamik..kenapa x tersentuh? mungkin niatnye hanya nak bg pengajaran kat penonton j kot..begitu mulia hati mereka, x sellfish langsung...
mungkin niatnye hanya u dapat penghargaan n bayaran..tamakkan harta dunia n pujian manusia..
sebenarnya kita nie perlu tamankkan akhirat,kalo org laen dapt kter prlu dpt gak..mesti!
sebab dunia nie sementara j..
teringat kata2 adam kat katrina..."pakaila selendang nie,bukanye hipokrittapi apa salahnya lakukan untuk y lebih baek"
so what u tink?

Thursday, November 26, 2009

apa pandangan ana tentg cinta??


/(betul)

x (salah)
cinta ibarat kentut..pernah dngar?
kentut kerana x dberitahu org x tahu,diberitahu malu.....eeeeeeeeeee!
sebenarnarya umat sekarang dah selalu tersalah tafsir apa itu cinta...sebagai contoh ari tue ana tgk pondok2..bile dtanya pasal cinta..sepantas kilat budak tersebut menjawab..boyfren la!
walaupun setelah diberi pilihan mak,ayah,nenek,datuk........
ini adalah salah satu permasalahan umat sekarang nie....
sebenarnya kita dalam hidup ini mengembara mencari cinta Allah,cinta y hakiki,cinta y x mengecewakan,cinta y nyata..
namun,ramai yang tersesat dan tersasul mendambakan cinta y sementara......sng kate couple..
best kan couple..kerana setan join bersama..of cos!
sehingga susah kite nak menegur org y couple,nak bgtaw y couple tu HARAM!
memang susah kan?
pernah terfikir x kenapa?
hmmmmmm...ana pun xtaw!
kenape y??
tersungkur dipintu syurga....

Wednesday, November 25, 2009

tersungkur d pintu syurga

takut sekali ana mendengar tajuk nie...
act ana dpt dr drama y akn ditayngkan kat prima kalo x salah...memang sedih kalo nasib sebegini kan.. ana x nak! banyaj cter yang ana baca kat solusi y berkisar tntg keadaan nih! subhanAllah...
cthnya: syahid y mngharap gelaran,qari yang glamor,hartawan gelaran dermawan...
sebenarnya banyak lg ukhti..banyak y kita x sedar... samada perbuatan kita itu
apakah tujuannya?
apakah y kita harapkan?
adakah reda Allah yang kita harapkan...
adakah kasih sayang Allah y kita dambakan?
marilah kita reflex balik...
kalo kte pk apa tujuan kita hidup di dunia nie? semak balik surah (51:56)..andai kita da taw..
tp apakah amal dan ibadah kita diterimanNya? seikhlas manakah kita beribadah kepadanya?
Allah kate kalo kte kata kite cinta padanya,tapi tengok waktu solat kite masih terbayangkan dunia..dunia..dan dunia..! di manakah cinta kite itu???jauh lg kah akhirat itu ukhti?
seikh;as hati ana menangis waktu menaip..terfikir nasib d dlm kubur,d pdg mahsyr...dan lambaian syurga... ana nak jadi org y menang!! ALLAHUAKBAR

oleh itu,ana nak....1.fikirkan pandangan Allah dahulu bukan manusia(Allah sentiasa memerhati)
2.teguh pada pendirian y benar,kite x perlu berubah untuk menarik perhatian..but just b urself da best u can
ini yang mamapu ana kongsikan seikhlas hati kerana Allah Taala..ameen!


Sunday, November 22, 2009

nafas baru..

Alhamdulillah banyak betoi ana tambah gadget kat blog ana...ana rasa macam serabut plak!! heeee..
macam x mencapai matlamat... apa yang penting dalam sebuah blog ialah isinya bukan cantiknya! ya Allah..zuraidah ape yang nti cri dalam membuat blog nie??
betulkan niat nti balik.....
Bismillah in Candy Colors

Tazkirah Seminit

Bekerjalah kamu,sesungguhnya Allah melihat pekerjaanmu...

Tuesday, November 17, 2009

jiHaD lah UNtuk AllAh selamanya....















huhuhu..anaa down gler lpas balik mukayyam..
terasa malas menyemak novel kesayanganku itu..kenapa ya??
ana terasa cepat bosan...sob3
how could that happened to me??
but,tonight i got da medicine..
syukur alhamdulillah kepada Allah yang Maha penyayang..
kak lina bwk turun laptop and get us a video to share with....
about Islam development until now..
macammana rasulullah dan para sahabat berjuang menegakkan islam?
bagaimana para cendiakawan dahulu mengembangkan islam...?
begaimana sultam mahmud alFateh menggunakan kedudukan memajukan islam?
bagaimana Salahudin AlAyubi merampas semula palestine?
bagaimana..bagaimana?
dan kita lihat apa terjadi kepada Islam sekarang..
siapa pembela Islam dikala diperlekehkan..
sedangkan umat ISlam semakin jauh dengan Islam
sedangkan umat islam semakin jauh dengan al-Quran
sedangkan umat islam bukan mengorbankan diri seperti saudara di palestin tapi membinasakan diri dan menjadi hamba nafsu sendiri.......
dimanakah pembela kita??
siapa pembela kita?
ayuh bangkit!bangkit!!
jadilah pelapis umar al-khatab
jadilah pejuang salahudin alAyubi
jadilah pemerintah Sultan Mahmud Al fateh.....
sungguh janji Allah itu pasti.....
jika itu kan]mu tidak mampu...berjuanglah dan jangan hanya duduk diam!
Di waktu Islam menang,bolehkah kita bergembira menyambut kemenangan bersama?
layakkah kita? apa yang kita dah buat untuk islam??
TEPUK DADA TANYA IMAN

SALAM....PORT DICKSON!


salam..port dickson..
pengalaman ana seorang j first yr yang g join..
agak sedih..tapi ana yakin inilah peluang ana
merapatkan ukhuwah dengan senior,gitu! moga ukuwah
terjalin akan menjadi saham diakhirat nanti..amen!

Saturday, November 14, 2009

suKA SUki....

salam,,,,,,,,,
hepi gler r....memang hepi..cosdapat dngar video dari syifaa..
lagu suhaimi yang latest..ana tya kianh,kinah pun x leh cari...huhu..
kinah kan rajin down load pun kalah......huahua
video

Friday, November 13, 2009

frienship neve lasted....but still alive!




pengalaman diri mengajar erti hidup..amat payah untuk kita harungi...
for da first time ana g melawat kawan ana d uia..
agak bosan cos die ada periksa hari nie..so smlm ana terperap j la kat dalam bilik..but always pray for her...
but..Alhamdulillah,kami dapat pose sesama semalam nagn roomate die skali..
nama kawan ana,athirah kawan d matriks amek biotech..
roomate die plak dak stam amek bahasa arab..
ana memang kagum r ngan kawan ana ngan roomate die nie...
kawan ana da banyak ilmu yang boleh dikongsi n roomate die lak hafal banyak surah lagi2 ble die jadi imam...........
perh memang masyuk,bace doa p tah lagi....
memang hebat keagungan Allah,d tmbah dgn hamba sepertinya....
ana harap cuti ang terluang nie ana nak perbaiki diri n try to hafal surah2 gak! doakan ana...
MOGA UKUWAH ANTARA KAMI HINGGA K SYURGA....ameen!

Wednesday, November 11, 2009

subhanAllah..aku redha ketentuanya

Grmbira bertambah best pas bace blog freshie.... tapi sebenarye jeles r gakk
cos ana minat melukis tpi x kmhiran....heeeeeeeeeeeee

cerita sebenarnya...huhu
berakhir sudah exam kami..tapi hanya Allah saja yang tahu kesudahannya...
ana harap it will be a happy ending but..... tapi secara jujurnya ana rasa keseronokkannya exam nie..
hati ana sentiasa terpaut denganNYA..
tapi apabila berakhirnya exam..sebaliknya pulak! apakah intipati ana beramal sebelum nie...ana renung kembali dan mencari semula kekeuatan diri..
ana tak nak jadi robotcop..ana tak nak jadi orang suruhan..
tapi ana nak jadi hamba yang taat dan patuh terhadap Allah..
tapi itu pun terasa amat payah.... Ya Allah kuatkan semangatku..aku mohon bimbingan dari mu.. jangan ko pedaya aku dengan boneka dunia nie... so ana berazam terus beramal tingkatkan usaha!!!! chaiyok22........hhhehehe

AIM TOWARDS THE END..

AIM TOWARDS THE END..