Friday, July 8, 2016

Aku Sudah Jumpa?

Siapakah diri aku?

Seandainya mereka dapat tahu aku dahulu ni macam mana, pasti mereka faham kenapa aku bersyukur sangat terpilih dalam jalan ini.

Kalau mereka mengenali aku dan masa silamku, pasti mereka jelas kenapa aku nak sangat kekal selamanya di jalan ini.

Kalau sesiapa tanya aku, apakah yang aku dapat sepanjang di jalan ini, masyaAllah, rasa macam tak dapat nak luahkan betapa banyak nya Allah dah bagi dan hadiahkan kepada diri ini.

Syukur Alhamdulillah.

Allah memang dah tutup semua aib ku, kisah buruk ku, zaman gelap ku. Tanpa sedar, dari dulu sampai sekarang Allah bagi peluang berkali-kali, dan akhirnya aku telah sampai di sini.

Kalau lah mereka tahu...

----------------------------------------------------------

Aku masih ingat lagi.

Dahulu, ayat-ayat yang aku selalu bacakan dalam doa-doa ku adalah, 

"Ya Allah, berikanlah perkara yang terbaik untuk diri ku, terbaik untuk duniaku dan akhiratku"

Ku asyik ulang-ulang doa yang sama, semua ayat yang sama pasti ada. Sebab aku betul-betul mengharapkan kejayaan di dunia dan di akhirat. Cuma, pada masa tu aku banyak fikir 'kejayaan' itu dari sudut yang lain. Lebih kepada keduniaan, kemewahan, segalanya indah, mudah dan cepat dapat.

Aku langsung tak terfikir, dan langsung tak memahami apa erti sebenar 'untuk mendapatkan yang terbaik di dunia dan di akhirat'.

Tetapi, pada waktu itu, apa yang aku usahakan dan kerjakan sebenarnya sangatlah berbeza dengan apa yang aku doakan.

Perkara yang melalaikan? Aku masih buat lagi. 

Karat-karat jahiliyah? Itu dah jadi normal untuk aku.

Buat benda yang berdosa? Memang ada je.

Ada buat maksiat? Sememangnya aku selalu sangat buat.

Astaghfirullahal'azim. Astaghfirullahal'azim. Aku berharap dan berdoa Allah ampunkan dosa-dosa aku yang dahulu. Terlalu banyak, dan aku tak sanggup nak kembali ke zaman itu.

--------------------------------------------------------------

Itu semua kisah dahulu. 

Aku bersyukur sangat Allah sayangkan aku. Aku bersyukur sangat Allah memilih aku. Aku bersyukur sangat aku masih hidup untuk memperbetulkan kesalahan dan menyucikan diri ini dari dosa.

Kini, aku mahu mengumpul pahala. Aku mahu berubah. Aku mahu improve kan diri.

Aku mahu benda baik. Aku mahu jadi baik. Aku mahu berbuat baik. Aku mahukan kebaikan. Aku mahu sebarkan kebaikan. 

AKU MAHU MENGAJAK DAN MEMBAWA LEBIH RAMAI LAGI KE ARAH KEBAIKAN DAN  SAMA-SAMA MENJAUHI KEMUNGKARAN.

*Jom tengok Surah 3, Ayat 110
Sila buka Al-Quran terjemahan sekarang, dan kita refer sama-sama. :)

Dah siap baca maksudnya, word by word? Okay boleh sambung baca bawah ni.*

--------------------------------------------------------------------

AKU MAHU MENGAJAK DAN MEMBAWA LEBIH RAMAI LAGI KE ARAH KEBAIKAN DAN  SAMA-SAMA MENJAUHI KEMUNGKARAN.

Tolong sangat. Tolonglah jangan sesiapa jadi seperti aku yang dulu. Aku tak mahu sesiapa lagi jadi macam aku. Amin. Amin. InsyaAllah.

Betapa pentingnya amar makruf dan nahi mungkar.

Betapa pentingnya:
Dakwah & Tarbiyah

Alhamdulillah, aku sudah jumpakan apa yang aku tercari-cari selama ini. Itulah yang aku mahukan dan yang aku selalu doakan.

Aku yakin.

Aku dah tak ragu-ragu.

Aku dah jumpa.

"Inilah perkara terbaik untuk ku di dunia dan di akhirat."


------
Semoga Allah permudahkan urusan aku, kau, kita semua. May Allah ease.

No comments:

Post a Comment

AIM TOWARDS THE END..

AIM TOWARDS THE END..