Sunday, April 18, 2010

::kanToI::

Alhamdulillah syukur kehadrat ILLAHI kerana masih layak untuk aku meminjam kurnianya untuk aku meneruskan perjalanan hidup di dunia ini. semoga aku dikalangan hambanya yang menggunakan pinjaman untuk beroleh redanya..amin.
Pagi tadi..setelah melaksanakan rutin harian di waktu pagi..ana terus study kat surau A , tak nak balik bilik sebab nanti mesti ana akan online memanjang,padahal TITAS, sebuku lagi nak kena baca..huh! semangat..!!

tiba-tiba terlintas dihati,pesanan cikgu di KMPP,
"kalo nak minta jadi fc tulis nama kat facebook HEP KMPP"

Ya Allah aku terlupa la..so jam 7.15 minit naik atas dengan azam pukul 8.00 turun balik sambung baca TITAS. jadi ana naik la kat atas dan mula online,untuk melaksanakan niat itu..sedang ana menghantar mesej ke HEP KMPP,..
ada sahabat tegur di YM..

"zu,ada citer best punya..aku nak g bilik ko nie..jap tengah bersiap"
"ha? owh,okep mai la...siap lawa2 sket.. hahha"
..tuok..tuok..(pintu bilik ku di ketuk dan sahabat ana[ana namakan ida]pun masuk)

"ha? apa citanya? cam gempak j"
"zu,ko ingat x kawan aku yang pharm D tue.."
"owh ingat2...yang ko kenal kat frienster 2..die kawan kepada kawan ko kan???"



"haaah..betoi3!! ko taw x semalam die bukak freinster aku,die tengok gambar-gambar aku..sedihnye la. Pastu, leh pulak die kate gambar aku comey2...banyak la jugak gambar2 aku tue kat frienster"

"hah????"aku dengan nada pelik..

"zu,tambah lagi..kawan die pun tengok gak..die kate kawan die nak kawan ngan aku,cos aku comey.."
"Ya Allah,wei..peliknya"

"die ciap tanya lagi aku nie available lagi k?..aku cakap r aku nie bercinta dengan buku j,and not interested in relatioship..pastu die bagi no tel,ym...supaya nanti leh la study sesama..."



"zu...teringat aku ada seorang pak cik nie cakap aku nie mesti kawen awal..
mak aku pun baru-baru nie,aku skype ngan kakak aku,kate aku nampak comey la..."

"Ya Allah...mesti hati ko bebunga-bungakan??? ida memang jodoh ko x lama je lagi tue..hkahaha" gurau aku..
"mana ada bunga-bunga!!!!x nak aku,aku x pk pun pasal kawen..huh. Alhamdulillah aku da delete da sume gambar aku"

"huh!????? xsempat aku nak tengok kecomelan ko..asal aku xperasan pun yang ko nie comey..hakahaa"

"zuuuuu!!!"



akhirnya pukul 9.30 pagi aku turun semula..demi sahabat..

itulah sedikit yang ana nak kongsikan..
bahana meletakkan gambar terutama dan utamanya buat muslimah..
hati sang teruna sangat mudah terpaut..
padahal ikhtilat perlu di jaga..
ya mungkin sesetengah akan mengatakan,
aku letak gambar supaya kawan-kawan boleh kenal aku,boleh tahu perkembangan aku
tapi ukhti,hati ini terlalu abstrak untuk kita nilai..


Adakah salah seorang nisa' dan rijal menjaga maruah dan pergaulannya. Bercakap, berurusan, berjumpa dan berbincang atas keperluan? Adakah salah bagi seorang nisa' terutamanya menegaskan suaranya dan menjaga pandangan demi menjaga maruah dirinya.

Dalam Al-Quran ada menyebut: "Katakanlah kepada lelaki-lelaki dari orang-orang beriman supaya menahan pandangan mereka serta menjaga kehormatan mereka dan katakanlah kepada perempuan-perempuan dari orang-orang yang beriman supaya menahan penglihatan mereka serta menjaga kehormatan mereka." (An-Nur:31)

No comments:

Post a Comment

AIM TOWARDS THE END..

AIM TOWARDS THE END..