Saturday, April 10, 2010

BOSAN ???

"aku bosan da dengan dunia ini..bosan dan terlalu bosan. penuh penipuan semata-mata." manusia hidup untuk dirinya sendiri. sibuk memenuhi kepuasan nafsu sendiri semata-mata. TIDAK PERNAHKAH MEREKA MEMIKIRKAN BETUL-BETUL AKAN MASA HADAPAN MEREKA??? maksud ana bukan tahun depan atau 10 tahun akan datang..tapi masa hadapan mereka,iaitu nasib mereka di dalam kubur,penantian di padang mahsyar serta azab nereka atau nikmat syurga. fikirlah jauh lagi kehadapan.... bukannya kita tidak ada sumber atau penunjuk arah kearah kemenangan yang hakiki itu, tapi kebanyakkan kita mengabaikannya...
teringat akan ana sebuuah buku yang di bentangkan isinya oleh seorang akhwat.."orang muslim tidak punya masalah"... hidupnya tenang ibarat ketenangan warna hijau..

bagaimana seorang muslim tidak punya masalah? tertanya-tanya bukan... seorang muslim tidak akan punya masalah jika dia betul-betul berpegang kepada AL-quran dan sunnah. Al-quran memberi panduan bukan hanya berkaitan tentang dunia akhirat tetapi berkaitan juga tentang adab dengan tetamu,adab dengan kedua ibu bapa juga berkaitan dengan putaran bumi dan pelbagai ilmu sains. dan setakat ini tidak ada ilmu sains yang bercanggah dengan apa yang da dalam Al-quran...

Sebagai perkongsian.baru hari ini ana ditegur oleh seorang akhwat..
"ukht,teringat ana akan pesanan luqman kepada anaknya dalam surah luqman bila ana lihat cara anti berjalan"katanya sebagai permulaan teguran kepada ana.
ana agak terkesima,tapi ana tahu cara ana berjalan,memang cepat dan menggelabah k?? hmmm...
lantas,akhwat ini menbuka tafsirnya dan menunjukkan kepada ana..[31:19]...berjalanlah secara sederhana... iaitu tidak terlalu laju dan terlalu lambat..maksudnya sederhana sahaja kerna kita perlu peduli orang di sekeliling kita. jazakillah khairan kathira ukhti..insyaAllah ana akan memperbaiki..



disitu,ana berikan satu contoh sebenarnya Al-quran ini menyeluruh dalam setiap aspek kehidupan. jangan sempitkan fikiran kita denagn terikut-ikut kefahaman sekularisme yang di bawa barat. jangan pisahkan agama dengan urusan dunia. sahabat ana pernah cakap,dunia atau Malaysia>tanah airku tercinta ini tidak akan pernah aman selagi pemimpin kita tidak ditarbiyah ("_"). maksudnya Malaysi perlu berperinsipkan undang-undang Islam. dari luar kita nampak aman dan damai sahaja,tapi kalo difikir-fikir,kalo tiba-tiba Amerika laknatullah nak serang kita,sekelip mata sahaja musnah segala-galanya.Malaysia nie pun bukannya besar mana pun..



jadi fikir-fikirlah balik apa yang patut kita lakukan,sebab ALLAH melaknat satu negara bukan individu,jadi kita umat yang sedar ini perlu bangkit dan bangaun serta bergerak!!!! jangan hanya berdiam diri,sebab kita umat terbaik untuk melakukan tang makruf dan mencegah yang mungkar.... sesungguhnya Allah bersama-sama orang yang beriman.. tegakkan ISLAM dalam diri kamu dan perbaikilah umat ini..semoga kamu bersama-sama ornag yang memperolehi keuntungan.

bila terfikirkan hal-hal sebegini,ana rindukan Rasulullah..pada zaman baginda hidup umat amat terjaga,walaupun miskin mereka bahagia. ketika itu umat hanya memikirkan masalh pernag semata-mata. tiada masalh sosial,masalah akhlak masalah ekonomi..sebab prinsip Islam utuh dalam diri umat ketika itu...

WALLAHUALAM

AIM TOWARDS THE END..

AIM TOWARDS THE END..