Wednesday, January 20, 2010

sifat terburu-buru

hari ini..malam ini disurau
seperti biasa ada tazkirah selepas maghrib
dan aku rasa isu yang di bawa sangat hangat

dimulakan dengan pentazkirah membawa isu..
isunya..
beliau ditegur oleh seorang pengangan katolik
dari korea(prog exchanged stud)
kenapa pakai tudung?
agama apa?
beliau menjawab kerana ajaran islam
tiba-tiba
pelajar korea tue menjawab
baginya semua agama sama sahaja
semua ada tuhan,ada kitab dan hanya ritual sahaja
yang berbeza..dan beliau diam kerana tak athu nak cakap apa.

*walaupun sama tetap ada yang terbaik !

kemudian keluar isu kalimah Allah
seorang sahabat bertanya..kalo tiba-tina chinese melatah
Ya Allah dan meminta maaf kepada kita..
kita jawab..x p itu tuhan kamu juga..boleh x?

dan secara malangnya aku menjawab
sepantas kilat..tak boleh..
dai membalas..bukan k kita dapat membuatnya berfikir
aku menjawab..ya betul tapi mungkin akan menyebabkan KONFLIK
da ilmu kita pun bukanya banyak untuk menerangkan
nanti apa yang dia tak faham...
sahabat itu menjawab..
kita suruh dia tanya kepada yang pakar..

aku rasa aku nie terburu-buru
untuk menjawab..
pendapat die betul
tapi aku tetap rasa tak boleh
aku menjadi keliru
keliru dan keliru
dan aku sedar ini adalah disebabkan'
oleh kejahilan aku
aku tak tahu mendalam tentang isu tersebut

sejak malam nie aku sedar
aku perlu maju
untuk menjadi seorang daie
kalo aku biarkan diri ini hanyut
besarlah rugilah aku
besar tanggungjawab aku nie
aku tak nak ada orang yang menarik aku sedang kaki
aku sedang melangkah masuk ke syurga..

**** melangkah dengan lebih maju****

No comments:

Post a Comment

AIM TOWARDS THE END..

AIM TOWARDS THE END..