Monday, August 22, 2011

Kudrat

In The Name of Allah

"abah,nanti surau kat umah tok tue buat 8 rakaat ke 23 rakaat?"

"terawih ke? kalo terawih buat 23 rakaat"

"kalo orang nak buat 8 rakaat je boleh tak?"

"boleh ,tapi rugi la Allah bagi kudrat tapi kita tak gunakan..."

"........"

Lebih kurang macam ni la perbicaraan dalam kereta dalam perjalanan pulang ke kampung. Itu perkara pertama yang terlintas ketika fikir tentang puasa kali pertama di kampung. Rasanya macam tak pernah lagi buat 23 rakaat terawih..mungkin. Tapi akhirnya ku gagahi juga buat 23 rakaat selama seminggu di kampung.

Ada la jugak rasa nak stop sampai lapan,tapi tak de la pulak jemaah perempuan yang stop (mostly jemaahnya  di kalangan makcik-makcik). Kunci rumah pulak ada kat ayah,kalo stop sampai lapan,tak leh balik rumah. Tunggu kat saf belakang,macam tak elok,sebab orang lain semua tgh solat..aku sorang2 duk kat belakang. Nak tak nak buat jugak la 23 rakaat..

Alhamdulillah,hanya sehari dua je perasaan nak stop sampai lapan,pas tue redha je la,lebih baik aku ikhlas.




Kudrat dan kekuatan untuk beribadah di utamakan. Jangan di salah gunakan. Lagi-lagi dah hujung-hujung Ramadhan,masa-masa yang baik dan bagus untuk kita memperbanyakkan amalan-amalan sunat. Terutamanya adanya malam lailatul qadr,yang menyamaai seribu bulan. Kita umur dah la tak panjang lepas tue malas lagi nak beribadah. Dah ada tawaran macam nie,di pandang enteng pulak..

Kudrat dan kekuatan di hujung-hujung Ramadhan jangan all out untuk bershopping je..berjalan dari hujung sini ke hujung sana mencari barang-barang memenuhkan almari. Balik rumah,keletihan nak terawih malam tue pun tak larat. Rasa mengantuk lah..lenguh kaki lah.. letih lah.. macam-macam alasan.



Biarlah Ramadhan kali ini berlalu dengan smooth dan meninggalkan kesan...

"Kita masih belum selesai melaksanakan ibadah puasa,tidak layak untuk mengisytiharkan raya.
Seperti mana kita masih belum habis berperang,tidak pantas mengisytiharkan kemenangan"

1 comment:

  1. used to..
    sekarang kat kampung stok surau dah tua, dah buat 8 rakaat.. :)
    selamat pulang ke kampung dan berpuasa di sana..

    ReplyDelete

AIM TOWARDS THE END..

AIM TOWARDS THE END..