Thursday, July 21, 2011

indahnya..nikmatnya.

In The Name of Allah.

Ahamdulillah dengan kebesaran dan kekuasaanNya, saya masih mempunyai kudrat untuk menulis.
"Demi masa sesungguhnya manusia senantiasa dalam kerugian kecuali mereka yang berpesan-pesan kepada kebenaran dan kesabaran."

Setiap daripada kita diberi masa untuk dimanfaatkan. Dalam 24 jam..masa yang paling berharga ialah masa ketika kita solat;rukuk dan sujud. Betapa indahnya,nikmatnya. Ketika inilah kita mengadap yang telah menciptakan kita,yang mengetahui masa hadapan kita dan memiliki segala-galanya. Tapi,jarang sekali kita sedar dan hargai masa itu. Kalo boleh kita nak lekas-lekas ibarat patukan ayam. Macam dunia ini kita yang punya...dan segala aturanya adalah atas usaha kita. Dimana sebenarnya,kita letakkan keagungan Allah? Hmmm...Adakah ketika kita ditimpa kesusahan?

                                              

Dalam 1 tahun,365 hari kita diberi satu bulan untuk kita hargai sepenuhnya,andai 11 bulan lagi kita terlalu leka. Sebulan diberi untuk kita memperbaiki diri dan meningkatkan lagi kualiti ibadah kita. Sebulan digelar bulan mentarbiyah diri;didik diri supaya kembali kepadaNya. Tak pernah solat,belajar solat;tergagap baca al-quran,belajar supaya lancar;asyik turutkan nafsu,maka bulan inilah masa mendidiknya semula. Betapa indahnya,nikmatnya bulan Ramadhan.

Ada riwayat menyatakan,pada zaman nabi-nabi terdahulu,umur-umur mereka panjang panjang. Punya banyak masa untuk beribadah.

Nabi Adam a.s umurnya mencecah 1000 tahun.
Nabi Nuh sendiri 1000 kurang 50 tahun.
Nabi Ibrahim pula akil balighnya pada umur 120 tahun.

Tapi pada zaman Nabi Muhammad s.a.w,60 hingga 70 tahun. Nabi kita sendiri wafatnya pada umur 63 tahun. Pendek dibandingkan dengan nabi-nabi terdahulu. Jadi dalam umur sekadar 60-70 tahun,apa yang kita ada untuk menempat di syurga Allah??

Makanya,Allah bagi kita 1 bulan,kalo beribadah menyamai 1000 bulan. Itulah bulan Ramadhan kerana dalam bulan barakah ini ada lailatulqadr.

Perbanyakkan lah tilawah dari sekarang,supaya tidak jenuh membaca ketika Ramadhan,

Keraplah berzikir dari sekarang,supaya mulut jauh dari berkata kosong nanti,

Berusahalah untuk bangun tahjud dari sekarang,supaya nanti nafsu terdidik untuk Ramadhan nanti,

Rajinlah berjemaah ke surau dari sekarang,supaya surau tidak pelik memandang kita ketika tibanya Ramadhan

Tinggalkan lah perkara lagha dari sekarang,supaya tidak susah berengang ketika Ramadhan nanti,


                                               


Yang penting,berusahalah beramal dari sekarang jangan tunggu Ramadhan nanti,supaya kita sendiri tidak terkejut dengan perubahan yang ingin dilakukan. Malah amalan ketika Ramadhan dapat dipertingkatkan lagi.

"Ya Allah berkatilah aku dalam Rejab dan Syaaban,dan sampaikanlah dalam Rmadhan"

Indahnya,nikmatnya...jika sesuatu yang kita harapkan dapat diperolehi. Bestkan. Tapi lebih indah dan nikmat jika sesuatu yang tak pernah kita harapkan telah diberi. Lagi best. Semoga kita disampaikan kepada Ramadhan dan diberi kenikmatan beribadah dalamnya.

Dari saya: Selamat Meraikan Keberkahan Ramadhan,maaf atas segalanya.

No comments:

Post a Comment

AIM TOWARDS THE END..

AIM TOWARDS THE END..