Tuesday, January 18, 2011

Tahun 2011

 Alhamdulillah sempat juga saya menghirup udara "free" nie lagi tahun 2011.. Huhu.. Menjelang 2011, ramai dah sahabat-sahabat saya yang dah layak mendaftar untuk mengundi... Tahniah 2x!! Nanti, pilihan raya wat la pilihan yang bagus2.. Macam mana nak buat pilihan?

mungkin boleh pilih yang mana yang meningkatkan amal,meningkatkan ilmu dan meningkan iman..
( sekadar cadangan dan berbsa-basi...('_')

Selamat ulang tahun kepada sahabat-sahabat saya. Safiah Mohd Omar -1 Januari,Fatihah dan Kak Ila- 9 Januari dan terbaru.... Amirah Mohd -14 Januari. Semoga terus - menerus berusaha menjadi hamba Allah yang bertaqwa...amin

                                      
                                       
Bagi saya pula, tahun 2011 ini telah banyak membawa saya jauh melangkah dari saya sangka. Ikutkan hati yang ragu-ragu nie,nak je saya menolak. Tapi sampai bila saya nak menolak? Satu hari nanri mesti kena jugak punya... jadi,RUN je la..GRAB the chances..huhu

Yang pertama sekali,jadi forumer. Topiknya adalah akademik. Ikutkan realitinya,saya memang agak tidak alyak untuk membahaskan tentang akademik...result pun cukup-cukup je. Tapi belasah je,share je apa yang anda lalui sebagai seorang pelajar... Yang kedua,bergerak lebih jauh pada setiap minggu. Yang menuntut komitment dan pengorbanan dari segi masa dan wang. Alhamdulillah,ada yang temani... Huh,jika nak dibandingkan dulu,pergi bergerak pun just 10 minit dah sampai,setiap minggu. Tapi kali nie lain... mula-mula dapat tahu,bingung gak,membayangkan apa yang akan terjadi. Tak sangaka pulak ianya secepat ini... Tapi fikir balik,mungkin ini cara Allah mematangkan diri yang lemah ini. Saya harus dan wajib yakin,perancangan Allah adalah yang terbaik. Allah tak akan membebani hambanya sedangkan hambanya tak mampukan? (2: 286)

                                   

Jadi bagaimana harus saya mengatur masa dan hidup saya? Dan apa yang perlu saya utamakan dahulu? Saat saya meluahkan perasaan ni sahabat saya memberi nasihat:

"rancanglah masa,kalau hang gagal merancang bermaksud hang dah gagal!"


"biaq betoi hang nie...tak pernah lagi aku dengaq cam nie. Takut pulak,aku tak nak la sampai gagal.."


"ye la bukan ke ada ayat motivasi kata camtu.."


"kalau ayat tue bukan ke, If you fail to plan,you plan to fail kan??"


"aah..itu la..."


"kalau aku gagal merancang maknanya aku merancang untuk gagal bukannya dah gagal!!"


"oppps..sori2x..hehe"


                                           


Cuak jugak bila die cakap macam tue. Jadi,kuncinya ialah menfaatkan setiap jam,minit,saat dan detik saya. Gunakanlah sepenuhnya untuk bergerak dan juga study. Usaha-usaha jangan malas-malas...berlumbalah untuk berbuat kebaikan (2:148)

Doakan saya agar dipermudahkan...

p/s: mungkin lepas nie tak de masa dah nak update blog nie..sob3x.

No comments:

Post a Comment

AIM TOWARDS THE END..

AIM TOWARDS THE END..