Friday, December 31, 2010

Sebuah Perjalanan

In The Name of Allah

Satu riwayat ingin saya coretkan....

Sudah menjadi rutin saya dan Az akan ke rumah sahabat kami. Tapi perjalanan kali ini,lain sikit..jauh dari kebiasaannya. Perancangannya kami akan ke masjid India dulu sebab nak beli barang penting. Hari nie je kami ada masa untuk keluar. Jadi kesempatan tidak boleh dilepaskan begitu saja. Jadi seboleh-bolehnya kami nak beli barang tue hari tue jugak.

Al-kisahnya....
Kami keluar kolej dan jalan keluar ke seberang jalan untuk tunggu teksi. Tapi teksi yang kosong tidak muncul- muncul. Yang tak ada penumpang pula,menggelengkan kepala dan menggoyangkan tapak tangan. Sebagai tanda tak terima pelanggan. Semuanya gara-gara, jalan sesak di bulatan Pahang seta jalan disekelilingnya. Aduh,macam mana nie. Kami nak samapai ke LRT Titiwangsa je. Kalo keadaan yang macam nie,memang tak ada gaya la kami nak sampai ke LRT tue.

                                      




Jadi,kami sepakat. Daripada membuang masa lebih baik kami jalan kaki. Maka,buat pertama kalinya saya dan Az jalan kaki menuju ke bulatan Pahang dan sterusnya sampai di hdpan HKL. Di sini, usaha kami menahan teksi masih lg dteruskan walaupun percentage kami untuk mdapatkannya agak tipis. Namun, berbekalkan keyakinan terhadap Allah, doa dan kesabaran, sbuah teksi telah berjaya kami tahan. Tiada unkapan yg paling indah terkeluar dari mulut kami ktika itu mlainkan satu ayat iaitu 'Alhamdulillah'. X tergambr ksyukuran kami kpd Allah ktika itu, dlm keadaan jln yg 'jam' tentu sahaja pmandu2 teksi berasa letih utk trprngkap dlm ksesakan lalu lintas, tp Allah yg Maha Pengasih tlah mndgr doa kami dan mlmbutkan hati pmndu tersebut.

peta bulatan pahang


Sedang kami sangka dugaan yg d hdapi ktika itu tamat disitu shj... kami terus di uji dgn terperangkap  dalam 'jam' yang amat panjang, prasaan kami saat itu hanya Allah shj yg tahu(dan sape2 yg penah alaminya la). skali lg, dgn berbekalkan ksbran akhirnya kami sampai jua di destinasi yg dituju... Fuh! lega. tgok je meter teksi tu, hampir terkeluar 'eyeball' kami....mahalnya!!RM14.40....wah xpenah naik teksi tmbg smhal ni, sebelum nie dlm teksi kaki kami 'ter'tendang2 antara satu sama lain setiap kali harga meter naik... (tanda protes scara snyap sbab jln 'jam')  tp xpe....bila tujuan sbenar adalah mncari redha dan rahmat Allah, kami brjaya mghdpi smua ni dgn tenang dan jayanya(syabas buat kami).

Baru je kaki kami mnjejak tanah(trun dari teksi), azan maghrib terus berkumandang...ish kalu ingat2 kat umah x penah plak brada luar rumah waktu ni. tp xda apa yg kami bleh buat krana ianya dsbabkan jln 'jam'....(Ya Allah..xpenah nak salah kan diri sndiri,kena muhasabah balik ni). Kami terus mnuju ke kedai yg kami hajati. Cari punya la cari...aish, mana kdai ni, tgok balik mesej yg d hntar oleh seorg sahbat tntg alamat kedai tu,ekh...da betul alamt ni. macam mana ya....emmm. tnpa mmbuang masa kami terus mnuju ke masjid india untuk mmnuhi hak Allah, kami solat di sana.

masjid india,tempat kami solat
                            

Seusai solat, kami teruskan pncarian mncari kdai tu. namun hampa yg kami temui.. kami terus mngambil kputusan untuk terus pulang mnuju ke rumah seorg shbat. disebalik apa yg berlaku pasti ada hikmah yg tersembunyi...hanya Allah yg  mengetahui. Sampai ke destinasi,kami keletihan. Lutut masing-masing rasa kejang..lenguh! Apa yang kami dapat? Secara kasar dan jelasnya..kami tak dapat apa-apa pun. Malah tak dapat pun beli barang yang kami nak. Tapi,jika diperhati dan diteliti dengan iman di dada,kami sebenarnya peroleh pengalaman dan juga iktibar. Apabila kami muhasabah balik, kenapa kami terus mencari kedai yang dihajati ???  padahal azan sudah berkumandang menyeru untuk kami ke masjid. Dimana kah keyakinan kami terhadap ketetapan Allah dan ketentuan-Nya. Kami akhirnya,tak dapat pun berjemaah ketika solat maghrib. Kalo diikutkan kalo kami pergi terus ke masjid ketika azan berkumandang,kami pasti tidak akan rugi 27 kali ganda pahala....


                   Iktibar: Utamakan apa yang perlu diutamakan.
                                   Dan pastinya,ketika mana dan dimana pun anda....
                                      sentiasa letakkanlah Allah yang utama!

5 comments:

  1. oh..inilah kisah novelnya yang disirrkn..kuatnya antunna

    ReplyDelete
  2. salam kinah. Bukan sirr tapi agak malu nak diceritakan sebenarnya....hmmm

    kinah,post nie Az yang tulis bukan ana. hehe

    ReplyDelete
  3. btol2..kadang2 ada kita leka sampai merasakan study atau urusan LEBIH MEMERLUKAN kita berbanding kita memerlukan Allah...muhasabah diri balik.. ;)

    ReplyDelete
  4. jzkklah ezan...
    muhasabah diri balik,siapa kita sebenarnya...

    ReplyDelete

AIM TOWARDS THE END..

AIM TOWARDS THE END..