Thursday, July 20, 2017

Kondisi Iman


Bismillah,

"Al Iman yazid wa yanqus"

Begitulah kehidupan seorang hamba. Bukan seperti malaikat yang imannya sentiasa maintain, bukan seperti seorang nabi yang imannya tiada turun. Kita hanya manusia biasa seorang hamba Allah dan ummat Rasulullah.

Baru-baru ni rasa tak sedap hati. Rasa lemah. Larut dengan timbunan kerja-kerja di farmasi. Satu per satu urusan yang perlu di selesaikan. Namun mengenangkan perbincangan kami pada halaqah minggu lepas,

"Jadilah Daie di mana-mana pun kita berada " 
simple dan sentap.

Setelah beberapa tahun di tarbiyah (yang penting bukan setahun dua), menjadi daie di mana-mana pun masih gagal lagi di laksanakan. Proses tarbiyah itu tidak mudah. Menjadikan yang tak baik kepada baik dan menjadikan yang baik kepada yang lebih baik. Its a continuous process.
Indeed.

Asbab itu pentingnya sebuah proses pentarbiyahan dan pembentukan satu halaqah sehingga mulut di tutupi tanah. Satu perkumpulan beramai-ramai untuk saling mengingati dan menguatkan. Untuk menjaga iman. Nak masuk syurga perlukan iman. Iman yang ada kalanya naik dan ada kalanya turun. Namun, turun bukan lesen untuk kita bermaksiat. Ketika iman turun, ketika itulah proses tarbiyah main peranan untuk menguatkan semula mujahadah.

                                 Image result for sabar  


Keluarnya dari proses tersebut bermakna kita telah mengambil bertangunggung jawab untuk menjaga iman kita sendiri. Bertanggungjawab sendiri untuk melepas kan diri daripada api neraka.orang seperti ini terlalu hebat untuk wujud. Namun masih ramai memilih jalan untuk baiki diri sendiri.Sedang Allah telah tetapkan dalam surah An-Nisa ayat 71.

"....bergeraklah kamu dalam berkumpulan atau segerombolan..."

Oleh itu, selemah mana pun kita jangan pernah meninggalkan perkumpulan-perkumpulan orang beriman. Bersama mereka kita jadi kuat sebagaimana nabi Muhammad saw sentiasa di temani oleh Saidina Abu Bakar, Umar Al Khatab serta sahabat-sahabat lain dalam perjuangannya.



bersambung...

pharmacistzu
poshe
190717

No comments:

Post a Comment

AIM TOWARDS THE END..

AIM TOWARDS THE END..