Wednesday, January 1, 2014

Kapal di Sini



Bismillah..

Kapal!

Dulu tempat  kegemaran, makanan di sana makanan yang menggembirakan.

“Tension, ...jom pergi kapal.”

“Tak selera makan,...jom pergi kapal.”

“Hepi..nak celebrate something..jom pergi  kapal”.

“Kalau takde pape pun..boleh pergi kapal.”

Kapal adalah restoran makanan barat di kampung baru.

Makanan paling murah adalah french fries rm 3. Tak mengeyangkan. Jadi, minima akan membelanjakan dalam RM 12 sekali datang. Mungkin menunya chicken chop dan air jus. YummY!

Sampai pada suatu tahap, jadi hilang selera, pergi kapal jadi rasa macam berdosa. Makan nasi dan telur rasa lebih nikmat.

Akhwat kita kat satu medan ni.

“Makan nasi dengan amplung (tawar tiada rasa), sebungkus meggi tu dibelah dua untuk makan dua hari.

Berhutang untuk datang daurah, sampai yang keluar dari mulut mereka...
Ana da banyak hutang dengan akhwat, tapi ajaibnya

Walau keadaan macam tu pun, tiada satu daurah pun mereka terlepas!”

Subhanallah!

Dan hari ini,ALLAH letak aku bersama-sama mereka. Walau berat kaki mahu melangkah ketika itu. Merah dan bengkak-bengkak mata kerana menangis. Kaki tetap harus melangkah bersama hati yang mungkin masih berat saat itu. Bersama iman yang tiada persediaan. Kecewa dan tetap tiada pilihan.

Jauh di sudut hati, tak pernah membayangkan aku akan ke sini. Mampukah aku hidup seperti mereka? Tapi, aku harus yakin ada sesuatu untuk aku disini. Hidup bersama mereka. Menjadi kakak untuk 11 orang adik mungkin. Dan aku perlu cukup matang.

Allah, berkatilah kehidupan aku dunia dan akhirat! Bersama kenikmatan Kau berilah aku kebijaksaan menguruskannya..




Tahun baru..2014. Plan better for a better hereafter.


Sebuah farmasi tarbiyah is under construction!

#Alhamdulillah,setelah sebulan saya sempat  solat berjemaah dengan pesakit di wad walaupun hanya sekali ^-^.

~Nikmatnya tarbiyah

4 comments:

  1. kapal. i still remember this place. miss akhwats. may Allah bless and keep all of you.

    ReplyDelete
  2. Rindu ny.nk nanges rase bila trkenang akhwatdisana.smoga trus kuat ya ukhti.!

    ReplyDelete
    Replies
    1. doakan ana,
      hidup ini makin mencabar..
      iman ini makin teruji... :(

      Delete

AIM TOWARDS THE END..

AIM TOWARDS THE END..