Tuesday, March 26, 2013

Fuh!


Bismillahirrahmanirrahim...

Malam itu,

Saat kami menunggu kedatangan bas untuk pulang ke destinasi.

“Akak harap medan anti tak de yang hilang lepas grad nanti...”

Saya terdiam, tenang. Kemudian, cuba untuk membalas...

“Tapi, saya tak nampak potensi pun antara kami ini yang akan hilang dengan haluan sendiri..”

Suhanallah, cantiknya alam!


Tapi jauh dalam hati, siapa tahu apa yang akan berlaku nanti. Ramai yang hilang juga tidak menunjukkan sebarang potensi sebelum ini. Cuma mungkin cabaran akan kami hadapi setelah grad nanti yang mengubah segalanya.

Cabaran terbesar adalah tak mampu untuk melawan keinginan sendiri. Mungkin saja perancangan dakwah tidak sehaluan dengan keinginan kita. Mungkin saja di awalnya dipersetujui, tapi di pertengahnnya perancangan dakwah mungkin berubah mengikut keperluan dakwah.

Aduh, keadaan ini memang menyakitkan. Melupakan perasaan sendiri, melupakan kepentingan sendiri, melupakan kemahuan sendiri.


Dan bukanlah hartamu dan anak-anakmu yang mendekatkan kamu kepada Kami; melainkan orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan ,mereka itulah yang memperoleh balasan yang berlipat kali ganda atas apa yang mereka kerjakan; dan mereka aman sentosa di tempat-tempat yang tinggi (dalam syurga) (QS 34:37)


Mungkin juga dari keluarga, ada harapan yang tersirat di hati mereka yang tak terluahkan. Mungkin menanti penghabisan kita di sini untuk di luahkan.
Tak mampu nak dengar dan juga mampu untuk penuhi.

Mungkin cabaran yang hadir dari sekeliling.


Tapi segalanya tak mungkin berubah bagi insan-insan yang ikhlas dan yakin. Ikhlas mengharapkan redhaNya dan yakin bahawa Allah tak akan mensia-siakan segala usaha hambaNya. Tetap tsiqah pada Allah.


Daie harus rela menjadi batu bata untuk ditempatkan dimana sahaja, Menjadi batu bata yang unik dan khas untuk mengisi kekosongan bangunan dakwah ini..... 

Beginilah jalan dakwah mengajarkan kami, Lili Nur Aulia. 



Ini cerita lawak, tapi ada kaitannya.

Minggu lepas, saya buat attachment di wat psikiatri lelaki HUKM. Pengalaman yang menyeronokkan. Setiap minggu di situ pun tak pa.. best. Terutamanya, bila baca BHT (bed head ticket) pesakit. Macam baca cerita dongeng.  Kami tak dibenarkan lagi untuk berkomunikasi dengan pesakit secara terus. Cukup dengan baca BHT pesakit untuk kami belajar tentang farmakoterapi dalam psikiatri.




Selesai urusan tengahari; makan dan solat. Saya menuju ke wad semula untuk sambung ‘clerking’. Kali ini saya seorang. Pintu wad dilapiskan dengan pagar, jadi tidak mudah untuk masuk dan keluar dan mungkin ambil sedikit masa. Semasa saya sedang membuka pagar, seorang pesakit sedang perhatikan saya dari dekat. Dalam hati gugup jugak.  Saat saya melangkah masuk, pesakit menegur saya.

“Hai..”

Saya hanya balas dengan senyuman dan terus berlalu.

“Manis.. .” Kata pesakit..

Saat saya tak lagi melayan dan terus juga berlalu, Pesakit membalas,

“Manis, tapi gemuk!”

Saya masih dengar kata-kata dia. Nak gelak guling-guling pun ada. Saya tetap melangkah meninggalkan dia sedikit pun tak rasa nak patah balik. Saya pun tak ambil hati sebab dia adalah pesakit psikiatri. Kalo saya terasa, saya macam lebih kurang macam dia juga lah! Hahha.

Tapi, apa pengajarannya.

Saya tak ambil hati, sebab saya tahu.. Dia tak faham dan dia tak tahu bahkan dia tak sihat. Tapi, saya tahu siapa saya. Macam tu juga, mungkin saja dalam kita menjalani perjalanan tarbiyah. Bersedia untuk meneguhkan pendirian walaupun penuh cabaran. Sebab kita tahu apa yang sedang kita lakukan. Sedangkan mereka di sekeliling kebanykkan tidak faham!

Bersedia untuk menjadi yang asing,

Dan agar Allah menolongmu dengan pertolongan yang kuat (banyak). Dialah yang telah menurunkan ketenangan ke dalam hati orang-orang mukmin untuk menambah keimanan atas keimanan mereka. Dan milik Allah lah yang ada di langit dan di bumi, dan Allah Maha mengetahui, Maha bijaksana. (QS 48:3-4)


Setelah baca, sila doakan saya istiqamah!

6 comments:

  1. enth knp rasa nk gelak guling2..haha

    ReplyDelete
  2. sengal!!!
    yang penting ambil pengajarannya..

    ReplyDelete
  3. haha. zu. manis... tapi gemok!! huhu.

    ReplyDelete
  4. citer la psal jaulah. gmbarnye ade,,hehe.

    ReplyDelete

AIM TOWARDS THE END..

AIM TOWARDS THE END..