Wednesday, February 6, 2013

Pertemuan cuti

In The Name of Allah


Tiba-tiba rasa terharu sangat dengan nikmat tarbiyah ni. Jika di kolej dapat berkumpul itu biasa tapi kalau cuti dapat berjumpa jarang-jarang menjadi kebiasaan. Tapi kali ini tidak. Hilang rasa rindu pada akhwat-akhwat yang lain. Pertemuan kami di Masjid Taman Ria Sungai Petani, setelah seminggu pulang ke rumah. Hanya kami berdua, tapi cukup memberi kekuatan imaniyah.

                                           

Selepas perjumpaan, saya berlansung ke rumah Mai. Rumah dia ada anak kucing. 8 ekor dari 2 ekor ibu, semuanya comel2.. dah bukak mata pun. Tapi ni bukan tujuannya, tujuannya adalah jumpa dengan mak Mai.
Pesan akhwat 

"Kita kena jumpa mak ayah akhwat kita supaya depa taw dengan siapa anak depa kawan, tunjuk akhlak yang baik, baru senang hati mak ayah "

Teriang-iang kalimah ni, walaupun hati cuak nak jumpa mak Mai sorang-sorang. Tak pandai nak borak.

comell!
muka suci
                  

"Nanti da grad usrah macam mana...?"

Aku terkesima sebentar.

"InsyaAllah, saya akan ke perak, kat Kedah tak ada orang " saya berterus terang.

"Ooo...aah betul-betul. Tapi, dah taw tempat, Uh, HO kan?"

"Aaah..

"Nanti Mai macam mana pulak?" persoalan yang tak disangka-sangka

"Nanti mungkin kita dah ramai, merata negeri.. so depends kepada keadaan kot. Lagipun Mai 4 tahun lagi baru grad.."

Mak mai mengiakan aja..saya meneruskan suapan laksa.

Satu perkara yang buat saya cuak adalah mak Mai amat terdedah kepada kepelbagaian jemaah dan sangat berpengatahuan. Sejak mula kenal Mai, dia dah bagitahu kerisauan mak dia tentang usrah syiah..



Tapi yang penting mak dia memang sempoi dan open minded.

2 comments:

AIM TOWARDS THE END..

AIM TOWARDS THE END..