Saturday, January 26, 2013

Kisah hidorgel berakhir



In The Name of Allah

Setelah puas pusing-pusing tak jumpa jalan.

"Hai, aunty taw tak kat mana Sri Kembangan kecil ?  Saya nak cari kedai fotostat la.."

"Sini la Sri Kembangan, tapi kat sini tak ada kedai fotostat. Kalau nak fotostat cuba pegi 7-Eleven.. " Jawab makcik Hindu ni penuh ramah.

"Tapi saya nak cari kedai fotostat yang banyak-banyak."

"Oh, u pergi ke bulatan dan terus saja... Kat sana banyak kedai fotostat."


Aku terus melunjur laju menggunakan kenderaan dua tayar ni. Mudah dan cepat. Tapi bila sampai, aku macam pusing balik tempat yang sama. Aishhh!

Aku tanya lagi kedai demi kedai.... Aku pusing-pusing kolam dan akhirnya pukul 12:30 tengah hari, aku tiba di kedai yang di cari.! Alhamdulillah.

"Kak, tumpang tanya ni kedai wawasan komputer ker?"

"Aah, kenapa?  Ada apa dik?"

"Saya nak buat pembetulan jilid saya la.. Ada muka surat yang margin lari...obvious sangat."

"Nak bila?"

"Hari ni boleh tak?" jawab aku tanpa ragu.

"Hari ini kakak memang tak boleh nak tolong, kalau esok petang baru boleh. Banyak lagi yang nak di jilidkan. Semuanya nak hari ni. Hari ni hari jumaat. Rehat pukul 1 sampai pukul 3. Tak kan akak tak payah rehat."

"Ala..kak tolong la. Saya nak kena hantar sebelum pukul 5 kat pejabat hari ini." aku merayu dengan penuh rayuan."

Kakak Indonesia tu diam, tanda memang tak boleh nak tolong. Dia hulurkan kerusinya untuk aku duduk sementara menanti giliran untuk cetak semula muka surat yang bermasalah.

Selesai cetak aku merayu lagi. Macam -macam aku cakap. Akhirnya kakak tu cakap dia akan cuba. Pukul 4 nanti datang semula.

Alhamdulillah!!!!!!!!!!!

**************

Khamis- 24 Januari 2013 jam 2:30 petang.

Aku terima semula tesis yang sudah di jilidkan selepas 4 hari. Setiap muka surat di selak dan di selak. Tapi. ada beberapa helai yang marginnya lari dengan sangat ketara. Aku balik, semak semula salinan dalam pendrive... tapi tiada masalah, Mungkin lari ketika di cetak! Terasa diri ini cuai sebab tak semak setiap helaian setelah di cetak.

Kedua- dua salinan jilidku bermasalah. Malam ni ada liqa' di Perak.. esok pula ada liqa' di KMS. Bila aku nak betulkan nih!??? Esok juga nak kena hantar ke pejabat! Sabtu dah kena balik Kedah.

Aku terus meronda di temani kak Wahida. Kami mencari kedai-kedai sekitar Chow Kit yang boleh bantu. Malang sekali, kebanyakkan kedai tutup sebab cuti umum. Frust, geram dan kecewa dengan diri sendiri. Namun, tak di nafikan ada sekelumit rasa kecewa sebab Allah uji sebegini. Langsung aku tepis dan fikiran optimis cuba di bina. Inilah tarbiyah dari Allah.

Maka adapun manusia, apabila Tuhan mengujinya lalu memuliakannya dengan memberinya kesenangan, maka dia berkata “Tuhanku telah memuliakanku” (89:15)

Namun, apabila Tuhan mengujinya lalu membatasi rezekinya, maka dia berkata “Tuhanku telah menghinaku” (89:16)


Macam macam aku fikir. Tak payah pergi Perak? Esok pulak macam mana? Burn je tiket Kedah ? Atau datang semula KL hari selasa untuk hantar tesis ? Atau yang paling senang hantar je yang nih ?

Tapi aku memang tak akan hantar yang nih. Ini hasil kerja kita, tak kan nak hantar yang semberono. Lebih rela hantar lambat. Lebih sedih bila fikir kawan-kawan lain dah balik kampung masing-masing, dah ambil gambar jilid masing-masing. Tapi aku nih... adui! Tak yah fikir orang lain...

Malam tu, kaki tetap melangkah ke Liqa' dengan yakin. Aku cuba untuk tetap tenang. InsyaAllah, bantuan Allah sentiasa bersama kita.

Sesampai di KL pagi jumaat tu, aku terus bersiap ke kedai penjilidan sekitar Chow Kit. Ada, tapi mahal sangat. Aku terus ke UPM di mana tesis pertamaku di jilidkan. Ini kali pertama aku ke UPM dengan motor. Asbab terdesak dan terpaksa aku teruskan perjalanan berpandukan papan tanda semata-mata.



********
Lepas solat Zohor, aku terus menunggu di tepi kedai bukan sebab tak sabar, tapi tak tahu nak kemana lagi. Tak lama lepas tu, aku dipanggil. Eh, terkejut! Dia da jilidkan!! Belum pukul 4 lagi.. baru pukul 3! Bila dia buat neh?

Sekali lagi, aku rasa pertolongan Allah itu dekat!

Berhujan dalam perjalanan. Aku gagahi jugak. Banyak motor-motor yang berhenti di bawah pokok, di bawah jambatan.. Tapi aku tak boleh, aku kena jugak teruskan perjalanan walaupun pandangan sedikit kabur dalam hujan yang lebat. Ada juga 1-2 motor yang sama macam aku. Dalam kekaburan dan kekalutan kejar masa, aku sesat! Hahaaha.. sekali lagi ujian.

Jam 4.00 petang tiba di sentul ganti baju yang basah, naik LRT dan monorel menuju ke pejabat Fakulti Farmasi.


Jam 4:35 petang, ternyata memang aku orang terakhir yang tandatangan borang penghantaran tesis. Tapi alhamdulillah.

Inilah hasilnya..

terima kasih tak terhingga kepada yang membantu
esp. Manisha


Maka tamatlah kisah bersama hidrogel setelah setahun!!! Sungguh ia telah banyak mengajar aku........

Jom melompat lebih tingggiiiiiii!!!!


mencapai cita- cita dan peracangan yang lebih matang selepas nih!


4 comments:

  1. salam zu..
    siannye, jao datng sri serdang kecik nak jilidkn thesis, xgtau ak, in sha Allah ak bleh rekomen mne yg bguih, xpela bnd da lpas pn..... congratz da siap thesis!!!!!! ^^

    ReplyDelete
  2. Wasalam...
    Tu la kan...bnda yang urgent tak ingat apa dah..
    Ko pun da settle kan?

    ReplyDelete
  3. salam mashaAllah. ngapa x gtau ana. if bagitau I.A ana ley bantu, ana kan da grad. da pernah jilid. hehe. apapun TAHNIAH!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya ukht! ana ada tepon anti tapi tak dapat,,,hehe,
      takpe ini mungkin Allah nak ana hadapi macam nih.
      mematangkan...kui3

      Delete

AIM TOWARDS THE END..

AIM TOWARDS THE END..