Thursday, January 31, 2013

Antunna kena kuat

In The Name of Allah


Selepas halaqah yang kecoh malam tu..

"Kak, saya serius tanya soalan tadi..."
Saya cuba ingatkan ustazah tentang perbincangan tadi.

"Aah la kak, " Nyampuk sorang kat belakang saya.

Tiada jawapan yang muncul. Mungkin ustazah sedang mencari jawapan dan ayat yang sesuai untuk kami.

"Mesti sorang-sorang adik beradik saya akan tanya. Sorang-sorang saya kena hadapi dengan jawapan..."
Kemungkinan cuba diluahkan. Kemungkinan bedasarkan pengalaman.

"Kalo saya ada 14 orang adik beradik, mesti yang 13 orang tu akan persoalkan jugak.."
Dia juga menghadapi kemungkinan yang serupa.

Untuk memahamkan keluarga tentang perancangan kita. Permasalahannya yang pokok bukan dari keluarga, tapi diri sendiri yang mungkin cair dengan godaan beserta persoalan dari kelaurga yang tak faham.

Masalah diri yang mungkin susah untuk berjauh dengan keluarga, jauh dengan ayah. Sedangkan masa 4 tahun belajar juga berjauhan.. kami kerisauan. Masalah pengorbana jiwa dan perasaan.

Masih tiada jawapan, mungkin sebab luahan demi luahan yang keluar.

"Hari tu kitorang ada bincang masa perjalanan balik dari follow up... solusinya kawin awal...haha" dia cuba mengungkit semula perbincangan kami pada ustazah.

Tapi itu bukan penyelesaian yang tepat;aku rasakan. Mungkin sekadar menutup.

Kami pandang wajah ustazah, dan jawapan yang keluar sangat simple.

"Jadi, antunna kena kuat!" simple dan mudah untuk menjawab luahan yang berpanjang lebar.

"Kuat macam mana ustazah?"

"Antunna kena kuat dengan persediaan iman yang mantap" Sama cuma ada tambahan sikit.

No comments:

Post a Comment

AIM TOWARDS THE END..

AIM TOWARDS THE END..