Tuesday, May 3, 2011

Benarkah cuti..?

                                                      In The Name Of Allah..

Alhamdulillah,berakhir sudah satu lagi semester. Semester yang sangat mencabar untuk diterokai dan sangat manis untuk diingati. Segala-galanya ibarat bermula dengan sem ini. Langkah perlu semakin gagah dan yakin.Mengajarkan saya cara untuk hidup.

                                

Kini bermula pula cuti sem yang paling panjang perlu dihargai. Ya hargai..bukan hanya nikmati. Jika dulu,kita beralasan sibuk study sehingga stay up,tak mampu untuk bangun tahjud setiap hari. Tapi sekarang kita seharusnya mampu,sebab kita tidak perlu bersengkang mata untuk study. Mungkin kita juga beralasan tak sempat menghabiskan satu juzuk sehari sebab kelas dari pagi sampai petang. Sekarang dalam cuti 4 bulan kita seharusnya mampu,bahkan lebih lagi....apatah lagi mebaca buku-buku ilmiah..usah beralasan lagi dalam masa luang yang banyak.





Imam Ahamad bin Hambal:
                                                "kerehatan bagi muslim adalah aib"




saya tak pernah buat lagi...apa kata kita sama-sama cuba buat...
jika mengantuk berdiri aja sambail bacanya...(^-^)
                                        


Jadi,jangan aibkan diri kita dengan hanya berehat untuk cuti sem ini,tapi memanfaatkan masa,memanfaatkan diri..Jika sebelum nie,kita tidak ada banyak untuk orang lain,apakata dengan cuti yang panjang ini kita masak untuk famili ke..kita ajar adik ngaji ke..kita bermain-main dengan anak sedara ke..atau banyak lagi yang kita boleh buat kan?


 Hadith nabi:


"khairunnas ma yan fa'unnas" = sebaik-baik manusia ialah orang yang bermanfaatkan untuk orang lain.



Jangan jadi individu yang sama aja setiap hari..tiada perubahan lansung. Bangunlah bina diri..Satu sikap yang setiap muslim perlu ada ialah:



   " memastikan hari ini lebih baik dari semalam dan hari esok lebih baik dari hari ini.".



                               

Musuh untuk dilawan bukan untuk diikuti...dia bukan kawan kita. Tapi kita sendiri yang mengikut tanpa perlu dipaksa. Mungkin ada diantara kita tak taw mana musuh kita nie nak bawa kita...tapi cuba fikirkan matlamat hidup kita..adakah selari dengan ajakannya?? Kalo selari ikutlah (dare to take the risk??)..jika tidak tinggalkan je...toksah fikir panjang.



 "wahai manusia! Sungguh,janji Allah itu benar,maka janganlah kehidupan dunia memperdayaka kamu dan janganlah (setan) yang pandai menipu,memperdayakan kamu tentang Allah" (35:5)





 "Sungguh setan itu musuh bagimu,maka lakukanlah ia sebagai musuh,kerana sesungguhnya setan itu hanya mengajak golongannya agar mereka menjadi penghuni neraka yang menyala-nyala." (35:6)



Kalo kita ikut musuh,makna nya kita lari dari petunjuk,kita jauh dari jalan yang benar. Tapi jika kita lawan musuh,petunjuk sentiasa ada untuk kita..dari pelbagai cara. Jadi, penentu kita adalah diri sendiri. Nak patuh dengan musuh? atau nak patuh dengan petunjuk... Ingat yang ruginya kita sendiri,sedangkan Allah takkan akan pernah rugi apa-apa walau secubit yang tajam.



 " dan janganlah kamu seperti orang-orang yang lupa kepada Allah sehingga Allah emnjadikan mereka lupa akan diri. Mereka itulah orang-orang fasik. (59:19) "



Jadi,saya mengajak diri saya dan pembaca sekalian. Hidupkan hati,bangunkan jiwa. Usah malas menunggu untuk disuap. Jika ada batu diperjalanan usah berhenti tapi alihkanlah abtu tersebut dan teruskan perjalanan.
Belajarlah untuk hidup untuk orang lain,bukan kebahagaiaan diri sendiri.


                               

     ::::KELEMAHAN UNTUK DIATASI BUKAN UNTUK DITOLERANSI::::::::

No comments:

Post a Comment

AIM TOWARDS THE END..

AIM TOWARDS THE END..