Friday, January 8, 2016

Daie itu


Bismillah,


Entah kenapa dua tiga hari ni, terasa diri sangat lembap. Mungkin memang lembap dan merasa lebih lembap. Manusia.

Bila ada perasaan macam ni, selalunya aku akan baca blog ni balik sebab kadang-kadang ada ja nasihat untuk diri sendiri. Atau baca balik conversation dengan akhwat yang aku curhat bila aku down. Kat situ pun banyak taujih dan nasihat-nasihat untuk hati ni.

Allah, Engkau mengetahui semua rahsia.

Solat dhuha hari ni membekas dalam hati.

Seperti biasa 2 rakaat sebelum pukul 8.00 pagi. Kalau lewat, bersedialah untuk mengadap bos.

Entah kenapa selepas 2 rakaat tu sangat terasa betapa besarnya nikmatNya yang aku miliki sekarang. Walaupun, tuntutan dariNya banyak tidak sepatutnya aku menutupnya dengan kekufuran. Aku, sepatutnya rasa bersalah dan berdosa terlalu leka dengan masalah-masalah kerja sehingga terabai akan amanah hakiki, daie.

Sedang orang lain, sudah berazam untuk menginfakkan dirinya untuk dakwah walau usianya sekadar 8 bulan dalam tarbiyah. Bahkan memberatkan lagi, jika mufar bersamaan dirinya masuk ke neraka. Allahu,

(Allah) berfirman, "Wahai Musa! Sesungguhnya Aku memilih (melebihkan) engkau dari manusia yang lain (pada masamu) untuk membawa risalahKu, sebab itu berpengang teguhlah kepada apa yang Aku berikan kepadamu dan hendaklah engkau termasuk orang-orang yang bersyukur." [7:144]

Tiada alasan untuk berhenti menyebarkan risalah ni. Sedang amanah ni dah diberikan kepada orang yang layak. Tapi apa yang perlu adalah memperbaiki diri. Kelalaian dalam alam pekerjaan perlu di perbaiki.

Jadilah daie di mana pun kita.

So,jom berazam!


No comments:

Post a Comment

AIM TOWARDS THE END..

AIM TOWARDS THE END..