Wednesday, May 15, 2013

Impian

Bismillah..


IMPIAN seorang murabbi itu adalah memimpin, menyantuni, dan mengislahkan peribadi mutarabbinya agar suatu hari nanti dia dapat melihat mutarabbinya menjadi seorang murabbi yang LEBIH BAIK dari dirinya sendiri..

Kerana tidak selamanya seorang murabbi dan anak2 usrahnya itu akan terus sehidup semati bersama di suatu tempat yang sama. Sumpah setia di jalan ini memerlukan mereka sentiasa berhijrah, sentiasa bergerak, walhal berpisah sekalipun di suatu masa yang ditetapkan nanti jika sudah dipilih Allah untuk perlu. Berjarak dengan segala pahit dan manis yang sudah mereka lalui di dalam ukhwah fillah ini. menjadi laksana kepompong di masa pentarbiyahnnya.Bila sudah tiba masanya dipilih Allah, ia akan menjadi rama-rama yang harus terus terbang melebarkan sayapnya. Menyebarkan bahagia dari bunga ke bunga. Eheh. 

Kerana tarbiyah ini tidak akan sempurna tanpa dakwah, kerja keras ini akan terus melahirkan, melahirkan, melahirkan lagi dan lagi agen2 Allah agar tercapai Ustaziatul Alam kita InsyaAllah!

Teringat kisah Hassan Al Banna yang pernah saya terbaca. Ada seseorang bertanya kepada Hassan AlBanna "Kenapa engkau tidak menulis buku2? Agar lebih memudahkan lagi dakwah ini tersebar? (Walhal sebenarnya Hassan AlBanna pada ketika itu sudah pun berkarya)

Hassan AlBanna menjawab.."Aku menulis manusia.." :)




Sematkan dalam blog, sebagai ingatan sepanjang masa, dalam perjalanan bergelar murobbi dan mutarobbi.

2 comments:

  1. salam. semoga menjadi murobbi unggul. sukses selalu.

    ReplyDelete
  2. wasalam... insyaAllah.. walaupun banyak failure.. :(
    anti pun..~!!!

    ReplyDelete

AIM TOWARDS THE END..

AIM TOWARDS THE END..